Hoppa till sidans innehåll

Tävlingar Sporting, förslag på utförande på mindre tävlingar

11 AUG 2022 10:31
Detta gäller mindre tävlingar och i första hand ESP för att inte behöva begränsa deltagarantalet
  • Skapad: 11 AUG 2022 10:31

Vi har för få tävlingar i Sverige, detta säger de flesta skyttarna som gillar att tävla. Jag tror att en del beror på att vi inte riktigt kommit i gång efter pandemin, en del givetvis för att det blivit dyrare (men då borde man inte gnälla på att det är för få tävlingar) och det finns garanterat fler orsaker.

Jag anser att vi måste bygga banorna för 100 skott (det är ok med 50 varv på mindre tävlingar, se förslag längre ner) för att kunna höja standarden på våra skyttar och då räcker det inte med 24 skott. 100 skott för att det är mycket mer mentalt ansträngande än färre duvor. Vi säger ofta att i ESP & Fitasc kan vi skjuta i kapp men det är lika fel som att säga det i Compak, för skyttarna i Sverige har blivit mycket bättre och de som har en bra dag tappar inte de lätta duvorna och träffar de flesta svåra också. Om vi ska jämföra oss med de bästa skyttarna i världen så är det inte ok att skjuta 92 träff på en normalbana för de bästa världen kommer att skjuta 97 och över. Förslaget nedan gynnar både bredden och toppskyttarna anser jag.

Vårt mål är att våra bästa skyttar ska hålla världsklass!

Funktionärer

Vi har inga som vill hjälpa till säger nästan alla i en kör när man nämner att de ska arrangera en tävling. Jag tycker att de som skjuter för klubben kan vara funktionärer och sitta på stationerna för att trycka och döma. Om de vill skjuta tävlingen själva så får de hjälpa till att hitta någon som kan byta av dem.
Det räcker med en funktionär per station, inte som det brukar se ut 3-4st. det är funktionären som bestämmer när det är klart att skjuta inte skytten. Jag tror inte heller att det kommer att förekomma så mycket fusk för det kommer nästan alltid vara andra erfarna skyttar i kön som kan hjälpa till om det blir några frågetecken. Det måste ju inte vara skyttar eller personer från arrangörsklubben som hjälper till utan alla kan hjälpa till för att vi ska kunna få till tävlingar.

”Frigång”

Innebär inte att vi fått permission från anstalten J utan att vi får skjuta med kompisgänget eller själv, precis som man själv vill göra. Man kan starta på vilken station man vill och skjuta dem i vilken ordning som helst, bara att man måste skjuta hela första varvet färdigt innan man börjar på varv två. (gäller vid 50 varv).
Varför? Jo för att jag tror att detta skulle gynna vår sport för tänk på alla nybörjare som idag blir inlottade i ett lag med okända, det är ett stort steg att ta för väldigt många och jag tror att många hoppar av där fast de tycker att det är kul att skjuta. Utan de vill kunna gå med kompisarna och ha trevligt, när de blir mer varma i kläderna kommer steget att skjuta större tävlingar som till exempel SM inte vara så stort.

Banor

Banornas utförande bör vara på ”lagom” nivå, vad menar jag med det då?

  • Duvorna ska vara utmanade men se någorlunda lätta ut även för en nyare skytt.
  • Duvorna ska vara väl synliga, inte kantduvor som susar fram i en skog.
  • Banorna ska inte innehålla för många långa håll, kanske en eller max två duvor per varv.
  • Duvorna ska vara tekniska inte ett gäng ”pannkakor” som hänger i luften
  • Majoriteten av duvorna ska vara på 20-35m
  • Duvorna ska ”göra” något inte bara raka banor utan skyttarna ska behöva tänka till.
  • Tänk på att jobba med tempoväxlingar, det utmanar skytten.


Exempel för en enkel ESP tävling

Låt oss säga att klubben ordnar en enkel 100 skottstävling på en helg och de har en skjuttid att rätta sig efter. De bygger 6 eller 7st stationer för ett 50 varv, hur många stationer beror på plats, tillgång på maskiner, mm. Starttiden är kl 9:00 och deltagarna ska starta senast kl 11:00. För första varvet har deltagarna ett vitt startkort och för andra varvet en annan färg och de måste starta sitt andra varv innan 12:30 och avsluta innan skjuttiden går ut.

Om klubben har gott om kastare kan man ställa fyra kastare per station, (eller på några) då vet funktionären att om en deltagare kommer med vitt startkort ska det tryckas A&B och när någon kommer med en annan färg ska det tryckas C&D

Anmälan

Tävlingen ska var utlyst på IndTa men anmälan görs på plats, använd Excel filen som finns på hemsidan eller något annat arenaprogram som klarar att generera csv filen som krävs för att lägga upp resultaten på IndTa.

Resultat & särskiljning

Satsa på att inte ha någon prisutdelning eller särskjutning på dessa tävlingar för då kan skyttarna åka hem efter avslutat skytte och hinner kanske göra annat med familjen, hela dagen går inte åt till skyttet.

  • Bestäm en ordning på stationerna som särskiljer till exempel 1,2,3, osv. första bom förlorar.
  • Ladda upp resultatet på eftermiddagen så deltagarna kan se hur de gått för dem.
  • Dela ut priser via Swish eller när ni träffas nästa gång.

 

Frågor & funderingar

Om ni har något som ni vill fråga eller diskutera så tveka inte att höra av er till mig, jag vill gärna ha idéer som kan utveckla våra tävlingar.

E-mail: This is a mailto link
Telefon: 070-553 60 60

Hälsningar
Roger Jarnald
Grenledare Sporting

Skribent: Lars-Eric Söderberg
E-post: Adressen Gömd
Svenska Skyttesportförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm
Telefon: 08-699 63 70
E-post: This is a mailto link
----------------------------------
 
Regelfråga Lerduva? Maila
 
This is a mailto link

 

Bankgiro för tävlingsavgiften  "start-fyrtio"
5779 - 1287
Ange Klubb, gren, tävlingsnamn,
datum & antal starter
----------------------------------

Gevärssektionen

Lerduvesektionen

Pistolsektionen

Viltmålssektionen

TRÄNINGSDAGBOKEN


SAMARBETSPARTNERS

 
















 
WEBBSHOP




Bingolotto_Svenska Skyttesportförbundet

TÄVLINGAR



Postadress:
Svenska Skyttesportförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 086996370
E-post: office@skyttesport.s...