Hoppa till sidans innehåll

Utvecklingstrappan hos svenska skyttar

2010-09-15 12:22
Helgen den 25-26 september kommer SvSF:s elitkommitté tillsammans med ledare, tränare och skyttar från alla våra sektioner samlas för att diskutera hur vi vill att en utvecklingstrappa för svenska skyttar ska se ut.
  • Uppdaterad: 2010-09-16 10:53

SvSF anordnar en konferens sista helgen i september för inbjudna ledare, tränare och skyttar från de fyra olika grensektionerna för att diskutera utvecklingstrappan för våra skyttar. En utvecklingstrappa är en beskrivning av hur en skytts utveckling ser ut från nybörjare till elit, vilka resurser som behövs, vad som krävs av skytten själv samt vad som fordras av klubb, distrikt och förbund för en så positiv utvecklings som möjligt.

 

Upplägget under helgen är följande: 

  1. Mål. Var till SvSF nå inom elitverksamheten och när ska målet nås?
  2. Vilka olika stadier går en skytt igenom under sin karriär? Definiera dessa stadier.
  3. Vad krävs av skytten under dessa stadier för att utvecklas på bästa sätt? Fysisk träning, mental träning, skytteteknik, träningstimmar och så vidare.
  4. Vilket stöd behövs från klubb, distrikt och förbundet under dessa olika stadier?

Åsa Gärdes från SISU Idrottsutbildarna kommer att vara processledare och Malin Carlsson är konferenssamordnare.

Skribent: Malin Carlsson
  1. Hej Patrik! Jag tycker att ditt utlägg är mycket bra. Min önskan med denna utvecklingstrappa är att det ska bli, just som du säger, lättare för skyttar och tränare att få konkreta förslag på vad som behövs tränas och hur mycket på en viss utvecklingsnivå.

    (Malin Carlsson 2010-09-16 kl 10:53) Anmäl
  2. Själv tävlar jag i lerduvegrenen olympisk trap. Helt klart saknas ledare och nyckelpersoner som brinner för o-trapen. I alla fall i Stockholm. Jag upplever att det finns en klick som av personliga eller ekonomiska skäl grupperar sig och inte släpper in utomstående om det inte medför personliga vinningar. På klubbnivå borde finnas tävlingsinriktade ledare som uppriktigt delar med sig av erfarenheter till ALLA oavsett skyttens stadie. En ledare som ställer krav och tar ut lag efter prestationer och inte efter "kompis vi skjuter samma lag idag". Från förbundets kan man hämta hem förväntade utvecklingskurvor och tips om mental och fysisk träning. Förbundet grenledare kan även föra en enklare dialog med enskilda skyttar om utveckl. mm

    (Patrik Makris 2010-09-15 kl 14:25) Anmäl
  3. Hej Thomas! Den kommer att ske i Stockholm på Arlanda, men det är endast för inbjudna som redan är vidtalade.

    (Jessica Linnman 2010-09-15 kl 14:04) Anmäl
  4. På vilken ORT??? Och får man vara med lr?

    (Thomas 2010-09-15 kl 13:28) Anmäl
  5. Hej Patrik! Nej, det är ingen inbjudan utan information från Malin Carlsson om vad som händer inom elitkommittén. De som ska vara med på träffen är redan kontaktade.

    (Jessica Linnman 2010-09-15 kl 13:22) Anmäl
  6. Är detta en inbjudan eller vad?

    (Patrik 2010-09-15 kl 12:37) Anmäl

Gevärssektionen

Lerduvesektionen

Pistolsektionen

Viltmålssektionen

Webbshop



Samarbetspartners

 Norma Logo www

Gyttorp_logo_hogerspalt


Sponsorer



SvSF i sociala medier

FB Youtube Insta logos


Till SvSF:s Facebooksida. Till SvSF på Youtube Till SvSF:s på Instagram

 Tidningen Svensk Skyttesport

 Svensk Skyttesport banner

Tävlingar



Postadress:
Svenska Skyttesportförbundet
Box 11016
100 61 Stockholm

Besöksadress:
Skansbrogatan 7
118 60 Stockholm

Kontakt:
Tel: 08-699 63 70
E-post: This is a mailto link