Hoppa till sidans innehåll

Inget skyttekort ?

2010-11-11 09:46
Har medlemmen, som du som föreningsadministratör ska skriva in i licensregistret i IdrottOnline, inte något av skyttekorten - Gevär-, Lerduva-, Pistol- eller Viltmålsskyttekort? Då kan du inte ansöka om något Aktivitetskort och skytten kan inte tävla utanför sin egen förening. Alla ska ha skyttekort i en eller flera discipliner från det året man fyller 15år.
  • Uppdaterad: 2016-06-07 17:04

Alla som ansöker om Aktivitetskortet måste först lägga in Skyttekortet och sedan Aktivitetskort, manualerna finns under Information/Blanketter/Manual kortansokan.pdf. Kansliet tar fram listor med alla ansökningar, kontrollerar att alla skyttekortsnummer stämmer och godkänner ansökningarna. Det är ENDAST skyttekortsnumret som ska skrivas in i rutan - inte personnummer, inte det gamla aktivitetskortsnumret och inte det tillfälliga skyttekortsnumret skytten får i väntan på att det riktiga kortet kommer. Alla ansökningar som är fel tar vi bort för det går inte att ändra en påbörjad licensansökan - man måste börja om.
Skribent: Sussie Svedlund
  1. Hej! Är ganska säker på att skyttekorts nummer finns lagrade. Centralt någonstans. Skulle vilja ha en lista för vår klubb Hylte SpSr räkning. m.v.h. Jörgen Erlandsson

    (Jörgen Erlandsson 2011-03-21 kl 11:14) Anmäld
  2. När skickas aktivitetskorten ut för 2011 för de som är inmatade under november? Har inte fått något klartecken från SvSF på denna registrering. Om jag matar in nya betalande medlemmar i morgon. När kommer deras aktivitetskort?

    (Björn Nyberg 2010-12-09 kl 20:53) Anmäl
  3. Svar till Björn: Så här står det i Allmänna bestämmelser: " SKYTTEKORT: 10.1 Skyttekort är obligatorisk vid all tävlingsverksamhet arrangerad av SvSF, dess distriktsorganisationer eller föreningar. Undantag gäller skyttar som endast deltar i den egna föreningens aktiviteter, utan att andra föreningars skyttar är inbjudna, samt för skyttar som under året fyller högst 14 år. 10.2 Skyttekort erhålls efter genomgånget godkänt prov. " Som du ser så är det som jag säger i min text ovan. ALLA som deltar i tävling utanför den egna föreningen och som fyller 15år under året ska ha skyttekort. Dokumentet finns under Information/Blanketter/Allmänna bestämmelser fastställd version 100530

    (Sussie Svedlund 2010-11-15 kl 11:29) Anmäld
  4. Sluta med en massa protester och försök till undanflykter och se till att betala istället.I alla fall gevärsskyttekortet tar upp lite om föreningslära och de olika uppgifterna och ansvar i en förening/styrelse samt om vapensäkerhet. Och säkerhet kan aldrig vara fel oavsett hur gammal eller ung man är gevär pistol eller vad man nu skjuter. Aktivitetsavgiften skall betalas ifrån det året man fyller 15 om det är någon som vid det här laget har missat det. Så yngre berörs inte.

    (Admin 2 2010-11-14 kl 17:37) Anmäld
  5. Hej Sussi. Tror att du har fel. Jag vet att när du skjuter pistol (krut) då skall man ha Pistolskyttekort när man tävlar utanför sin förening. Är också ett krav för att erhålla vapenlicens. Skall anges i Föreningsintyget som föreningen skriver under. När det gäller ungdom som skjuter luft så har jag aldrig sett beslutet att de skall ha Pistolskyttekort. Jag vill gärna se detta beslut som SvSF har tagit. Om så är fallet så får vi i fortsättningen skjuta luft för SPSF. Här har man inget krav på Pistolskyttekort för Ungdom. // Björn

    (Björn Nyberg 2010-11-14 kl 12:31) Anmäl
  6. IOL´s hemsida är ett bra informationsplank till medlemmarna för oss klubbar också och så fångar vi upp våra medlemmar att de ska höra av sig och lämna sina uppgifter. Det är ju angeläget för dem då de vill ha allt klart när de väl ska vara aktiva och tävla. Upptäckte just att vi har en ny medlem som är tävlingsaktiv och registrerad i en annan orginasition. Gillar faktiskt att ha denna kontroll och det kan vara guld värt att ha helhetssyn.

    (Admin 2010-11-14 kl 11:30) Anmäld
  7. Tycker gott det kunde lyftsfram i ett tidigare skede vilka uppgifter som behövdes för att man skulle kunna registrera aktivitetskort. Nu ska man behöva ta kontakt med skyttar som bara har lämnat personuppgifter och inte skyttekorts nummer.

    (Jonas 2010-11-13 kl 15:18) Anmäl
  8. IOL´s medlemsregister är superbra! Varit i gång med det 1 år nu och ser stora fördelar och tidsvinst när allt väl är på plats. Att hanteringen av skyttekort/aktivitetskort hamnar på oss föreningsadministratörer gör ju att det öppnas upp för ytterligare social kontakt med föreningsmedlemmar. Själv har jag fångat upp de klubbar i mitt närområde som jag känner behöver en input och hjälp med att komma igång. Många av de äldre förfasas över att sitta på grupputbildningar av olika orsaker. Men vi håller alla på med skytte i olika former för att det är kul. Kul är det att hjälpas åt för att få det att fungera i helhet. En kugge i hjulet som ser positivt på förändringar.

    (Admin 2010-11-12 kl 10:33) Anmäl
  9. Ja nu börjar soppan att likna något. Alla instruktioner har varit tydliga och manualen finns tillgänglig och allt kan tyckas vara på plats. Efter snart fyrtio års erfarenhet i IT branchen vet jag att det vanligtvis inte går så smidigt. Alla problem som finns inom en verksamhet lyfts fram när man rullar ut ett nytt IT system så också hos oss. Nu har vi att inskärpa de regler runt skyttekort och aktivitetskort som redan gället ett bra tag men som inte alltid följts upp. Ansvaret har vi nu placerat hos föreningen som medlemen tillhör. Kommer de att klara den dialogen? troligen inte! Ergonomiskt är systemet mindre bra då man måste registrera uppgifter i rätt ordning på olika bilder som måste expanderas för att allt skall synas som skall in.

    (Jan Axelsson 2010-11-12 kl 09:36) Anmäld
  10. Svar till Björn: Alla som bara skjuter luftgevär ska också ha gevärsskyttekortet - samma regler gäller för alla som bara skjuter luftpistol. Svar till Olof: ALLA, som tävlar utanför sin förening, ska ha skyttekort! Det är inget nytt - de olika skyttekorten har funnits i 10 år. Kraven har funnits lika länge som skyttekorten. Tyvärr verkar det som om denna information inte kommit fram till alla trotts att vi många gånger publicerat detta i tidningen, informerat på hemsidan och skickat ut information till föreningar i form av brev.

    (Sussie Svedlund 2010-11-12 kl 08:06) Anmäld
  11. Jag bara undrar hur det kommer att gå här på Gotland? Alla *gamla* skyttar med några undantag(kanske 5-6 st) tycker att redan att allt är så krångligt och detta att dom skall fixa allt detta själva? Jag kan se det *framför mig* hur dom åker hem sura för att dom inte får vara med för mentaliteten här är att om lusten faller på åker man till banan bara och där skall det vara *dukat bord*! Men på samma gång ser jag med glädje att alla har ett eget ansvar nu och sköter man inte det får man inte vara med.

    (Jan-Olof 2010-11-12 kl 07:54) Anmäl
  12. Vill ni har några skyttar! Man börja att fundera snart,för det verka ju bara att vara strul.Nej tacka vet hur det va inan vi slogs ihop!

    (Olof 2010-11-11 kl 22:18) Anmäl
  13. Vad gäller för de ungdommar som är över 15 år och bara skjuter luft. De har inget Pistolskyttekort (Skyttekort). /Björn